Yrityksen nettisivujen hakukoneoptimointi

Oletko miettinyt, miksi firmasi sivu ei löydy Googlella? Tai siis löytyyhän se toki jostain sivun 16 paikkeilta, heti siitä totaalisen legitiimien kiinankielisten linkkien alta.

Henkilö selaamassa levyjä levykaupassa.
Tämä toimii vain levykaupassa, ei netissä.

Google arvioi hakukoneensa näyttämiä tuloksia yli 200 kriteerin perusteella, eikä suinkaan heitä tuloksia nopalla. Olet tämän varmaan huomannutkin, kun se kilpailijasi sivu jotenkin kummasti aina tuntuu sieltä ensimmäiseltä sivulta löytyvän. Asialle on onneksi paljonkin tehtävissä ja pääreittejä on kaksi, hakukoneoptimointi ja maksettu mainonta.

Hakukoneoptimointi vs. maksettu mainonta

Maksettu mainonta on nimensä mukaisesti rahaa vastaan saatavaa näkyvyyttä siinä missä vaikkapa bussipysäkilläkin oleva mainos. Nämä ovat esimerkiksi niitä vähän hakutulokselta näyttäviä mainoksia, jotka Google näyttää hakutulosten alussa.

Vähän yksinkertaistetusti homma toimii niin, että joku on maksanut Googlelle rahaa siitä, että käyttäjän hakiessa vaikkapa “uimapatja”, tulee hakutulosten yläpuolelle heidän myymänsä uimapatjan mainos linkkeineen. Kun käyttäjä klikkaa mainosta, kilahtaa Googlen kassaan rahaa ja mainoksen ostaneen firman markkinointibudjetti on saman verran pienempi.

Hakukoneoptimoinnissa ei erikseen osteta näkyvyyttä, vaan sitä rakennetaan orgaanisin keinoin, esimerkiksi optimoimalla sivuston teknistä toimivuutta ja panostamalla laadukkaaseen sisältöön.

Google arvottaa sivuja mm. EEAT-periaatteen (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) mukaisesti. Suomeksi sanottuna luotettavan ja pätevältä vaikuttavan sivuston voi odottaa sijoittuvan hakutuloksissa vasemmalla kädellä hutaistua sivustoa paremmin.

Google yrittää siis tarjota käyttäjän kannalta parasta mahdollista sisältöä. Vastaavasti käyttäjätkin mieltävät hakutulosten kärjessä olevat tulokset luotettavimmiksi kuin myöhemmin tulevat.

Maksetulla mainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla on eräs keskeinen ero ja se on nopeus. Tai okei, tulosten pysyvyys on myös aika iso ero näiden kahden välillä. Maksettu mainonta nimittäin toimii tasan niin kauan kuin mainosbudjettia riittää. Rahahanan sulkeutuessa kaikki saatu näkyvyys häviää sillä samalla sekunnilla.

Setelikasa tulessa.
Tämä ei kovin pitkään lämmitä.

Hakukoneoptimoinnilla hankittu näkyvyys sen sijaan on vähän kuin introvertin kanssa ystävystyminen. Lämmittelyssä saattaa kestää pitkäänkin, mutta kun homma natsaa, ei uskollisempaa toveria löydy mistään.

Hakukoneoptimointi ei siis ole yleisesti ottaen mitään hätäisen hommaa. Hankitut tulokset sen sijaan ovat yleensä aika pysyvää sorttia, eikä hyvän sijoituksen ylläpito vaadi jatkuvaa hustlaamista. Toki vaikkapa sivuston rakennetta muuttaessa pitää olla tarkkana, ettei hankittu hyvä näkyvyys katoa teknisen mokan vuoksi.

Pointtini ei tietenkään ole, että kaikki maksettu mainonta on turhaa. Onhan sillä totta kai paikkansa, jos tehdään vaikka jotain uutta lanseerausta, on jokin kampanja menossa tai muuta vastaavaa.

Mutta oma fokukseni on siinä, mistä PK-yrittäjä mielestäni saa parhaimman ja kestävimmän hyödyn rahalliselle panostukselleen. Hakukoneoptimoinnin kustannustehokkuutta on vaikea ylittää, kun tuloksia katsotaan pitkällä aikavälillä.

SEO viritys

Kertaluontoinen projekti, jossa sivusto tarkistetaan teknisen SEO:n vinkkelistä ja tehdään tarvittavat korjaukset.

Tämä usein myös nopeuttaa sivuston toimintaa yleisestikin, kun esimerkiksi isokokoiset kuvatiedostot optimoidaan koon ja tiedostomuodon suhteen.

Hinta alkaen 950€+alv

SEO perus

-Lähtötilanteen kartoitus
-Tavoitteiden asettaminen
-Google Analyticsin ja Search Consolen asennus
-Perustason avainsanatutkimus ja -analyysi
-SEO-strategia
-Tärkeimpien sivujen sisältöoptimointi
-Sisältää SEO-katsastuksen

Hinta alkaen 2950€+alv

SEO Laaja

PIdempi projekti, jossa tehdään mm.
-Lähtötilanteen kartoitus
-Teknisen SEO:n läpikäynti ja parantaminen koko sivuston laajuisesti
-Tavoitteiden asettaminen
-Google Analyticsin ja Search Consolen asennus
-Laaja avainsana-analyysi
-SEO-strategia
-Kilpailija-analyysi
-Keskeisten avainsanojen pitkän aikavälin seuranta
-Sisältöjen SEO-optimointi
-Off-page SEO-strategia
-Kesto väh. 6 kk

Hinta 1250€/kk+alv

Pyydä tarjous